دسته‌بندی نشده

نکات کلیدی سلامت و مراقبت از مو که هرگز به شما نگفته‌اند!

اهمیت سلامت و مراقبت از مو | پری رو

موهای سالم و زیبا در زیبایی چهره تاثیر بسیار زیادی دارد به‌طوری که این اثر قابل انکار نیست و قطعا از اثر آن بر اعتمادبه‌نفس افراد نمی‌توان صرف نظر کرد. موهای سر نه تنها در زیبایی چهره افراد نقش دارند بلکه وظیفه محافظت از پوست سر در برابر اشعه خورشید را نیز دارند. در این مقاله از مجموعه زیبایی و مراقبتی پری رو قصد داریم به بررسی اهمیت سلامت مو و نکات مهم مراقبت از مو بپردازیم. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

اهمیت وجود مو در قسمت‌های مختلف بدن

اهمیت سلامت و مراقبت از مو | سایت زیبایی پریرو

هرگاه درباره مو صحبت می‌کنیم برای بسیاری از افراد فقط موی سر تداعی می‌شود. خوب است بدانید که موهای قسمت‌های مختلف بدن، وظیفه‌ای به عهده دارند. به عنوان مثال موهای ابرو و مژه‌ها علاوه بر زیبایی بخشی به چهره، وظیفه جلوگیری از ورود گرد و خاک و عرق به داخل چشم را دارند. موهای بینی و گوش نقشی در زیبایی افراد ندارند اما وجود مو در بینی و گوش اجازه نمی‌دهد عوامل بیماری زا وارد بدن شوند. در سایر قسمت‌های بدن مثل پاها، زیر بغل، دست‌ها و… موهایی رشد میکند که اگرچه به عنوان موهای زائد از آن‌ها یاد می‌کنیم و برای از بین برد آن‌ها از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنیم که به روزترین و بهترین روش، لیزر موهای زائد است. اما در کنترل دمای بدن نقش مهمی دارند و مانع تبخیر اب بدن در تابستان می‌شوند.

ساختار مو چگونه است؟

موهابه صورت رشته‌ای از پوست خارج می‌شوند. در بدنه‌ی تارهای مو رشته‌ها و گیرنده‌های عصبی وجود ندارد بنابراین دردی احساس نمی‌شود. هر تار مو به دو بخش ریشه و ساقه تقسیم می‌شود. قسمت ریشه‌ی مو داخل لایه‌ی اول پوست قرار دارد که رشد و ریزش مو همراه فعل و انفعالات هورمونی و شیمیایی در این قسمت انجام می‌شود و ساقه مو که بیرون از پوست قرار دارد. ساقه مو از سلول‌های حاوی پروتئین و کراتین تشکیل شده شده است. علاوه بر این سلول‌ها که اصطلاحا به آن‌ها کراتینوسیت گفته می‌شود، موها دارای ملانین هستند که در واقع مشخص کننده رنگ موهای هر شخص می‌باشد. به طور کلی، موها از کراتین، آب، پروتئین‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌ها تشکیل شده‌اند.  وقتی از مراقبت از مو صحبت می‌شود در واقع روش‌ و فرایندی است که تقویت و نگهداری از ریشه و ساقه را دربر بگیرد. به عنوان مثال کراتینه کردن مو در بهترین مراکز کراتینه و احیا مو، در واقع مراقبت و نگهداری از ساقه‌ی مو است.

آسیب‌های مو

مو نیز مانند هر اندام دیگری در بدن نیاز به مرابت و رسیدگی دارد. برای درک بهتر این موضوع، باید با آسیب‌هایی که به مو وارد می‌شود و علل آن آشنا شویم. به‌طور کلی آسیب‌های مو به دو دسته تقسیم میشوند:

    1. آسیب‌هایی که به ریشه مو وارد می‌شود.
    2. آسیب‌هایی که به ساقه مو وارد می‌شود.

در ادامه مفصلا این آسیب‌ها و عوامل ایجاد کننده را بررسی می‌کنیم.

آسیب های مو و راه درمان | مجموعه زیبایی پریرو

تقویت ریشه‌ی مو؛ عاملی در کاهش ریزش مو

تقویت موی سر | سایت زیبایی پری رو

همان‌طور که ژنتیک و وراثت بر جنس مو، پرپشتی یا کم‌پشتی مو و رنگ و حالت آن اثر دارد، همچنین از عوامل مهم در ریزش مو نیز می‌باشند. همچنین عوامل محیطی مانند آلودگی هوا، تغذیه نامناسب، تغییرات هورمونی و… می‌تواند تهدیدی برای سلامت مو باشد و حتی بر ایجادریزش یا افزایش سرعت ریزش مو نیز اثر گذار باشد. اما این موضوع که مراقبت از مو و تقویت ریشه‌ی مو می‌تواند تاثیر زیادی از این عوامل را کاهش دهد و مانع ریزش مو شود و یا حتی فرایند ریز مو ژنتیکی را به تعویق بیاندازد قابل توجه است و بیانگر اهمیت بالای روتین مراقبت از مو می‌باشد.

 هر فردی ممکن است حداقل در یک بازه زمانی از زندگی خود ریزش مو را تجربه کرده باشد. اگر این ریزش ناشی از عوامل ژنتیکی نباشد، پس از مدتی و باپیگیری روش‌های درمان این مشکل حل خواهد شد. به عنوان مثال بسیاری از خانم‌ها در دروره قاعدگی، در دوران بارداری و با شیردهی دچار ریزش مو می‌شوند که چون دوره‌ای و موقت است و ناشی از مشکلات ژنتیکی نیست، باپیگیری روش‌های درمان رفع خواهد شد و موهای جدید و سالم جایگزین موهای ریخته می‌شود در نهایت موها به حالت اولیه خود باز می‎‌گردند. مزوتراپی مو  در واقع یک روش مراقبتی مو است که با تقویت ریشه، مانع ریزش مو می‌شود.

عوامل آسیب رسان به ساقه مو

همانطور که در بالا اشاره شد مو نیز مانند هر عضو و یا اندام بدن نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد و این به آن معناست که عدم رسیدگی، منجر به آسیب جدی به مو می‌شود. در این قسمت قصد داریم عواملی که به مو آسیب می‌زند را بررسی کنیم.

برخی از عوامل آسیب رسان به ساختمان مو عبارتند از:

    • استعمال بیش از اندازه از مواد شیمیایی مثل رنگ مو که باعث آسیب به ساقه مو می‌شود.
    • استفاده مداوم از وسایل حرارتی مثل سشوار و اتو مو که باعث تبخیر آب موجود درساقه مو شده و موها را خشک و شکننده می‌کند.
    • استفاده از شامپوهای نامناسب و شوینده‌های قوی که به کوتیکول مو آسیب می‌زند و باعث خشکی و وز شدن موها می‌شود.
    • تغذیه نامناسب و کمبود ویتامین‌های مورد نیاز بدن که باعث ضعیف و سست شدن ریشه مو و در نتیجه ریزش می‌شود.
    • قرار گرفتن در معرض اشعه خورشید و آلودگی هوا.پ که منجر به خشکی و موخوره می‌شود.

برخی از موارد فوق قابل کنترل هستند و می‌توان اثر آن‌ها را به حداقل رساند. مثلا می‌توان استفاده از وسایل حرراتی را به حداقل رساند و یا از شوینده‌های مناسب با جنس مو استفاده کرد. ولی بعضی از عوامل مثل نور خورشید و آلودگی هوا و یا حتی برخی بیماری‌ها و مصرف داروهایی خاص که ممکن است آسیب به مو از عوارض آن‌ها باشد، گریز ناپذیرند. بنابراین با داشتن یک روتین مراقبت مو می‌توان اثر آن‌ها کاهش داد و سلامت موها را تضمین کرد. 

قطعا هرکسی خصوصا یک خانم خواستار داشتن موهایی سالم، ضخیم، پرپشت، خوش‌حالت و ابریشمی است. اما باید بدانید که محقق شدن این خواسته چندان آسان نیست و نیاز به رسیدگی و توجه دارد. مراقبت از مو یکی از مهمترین کارهایی است که برای تکمیل زیبایی و داشتن موهایی سالم باید انجام داد. چرا که روش‌های مراقبت از مو تأثیر بسزایی در رشد و سلامت آن دارد.

نحوه رسیدگی به مو | پری رو

اگر به هر دلیل با مشکل عدم سلامت موهای خود روبرو هستید، اولین چیزی که باید تغییر دهید، روتین مراقبت موهایتان است. روش‌های روتین مراقبت مو متفاوتی وجود دارد که هرکسی بسته به عوامل مختلف از جمله جنس ونوع موهای خود می‌تواند ان‌ها را انتخاب کند. اگر موهایتان آسیب جدی دیده است مثلا بر اثر رنگ کردن مدوام موهایتان بشدت خشک شکننده شده و یا دچار ریزش موی شدید هستید توصیه می‌کنیم حتما به یک پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. اما اگر در قدم اول نمی‌دانید برای مراقبت از موهای خود باید از کجا شروع کنید، با ما در ادامه همراه باشید تا به بررسی انواع راه کارها و روش‌های مراقبت از مو بپردازیم.

 

روش‌های پیشگیری و درمان مشکلات مو

روش های پیشگیری و درمان مشکلات مو | پری رو

مشکلات و بیماری‌های مو از جمله ریزش مو، خشکی مو، یا چربی بیش از حد مو می‌تواند برای افراد مشکل‌ساز شود و حتی بر اعتماد به نفس آن‌ها اثر سو داشته باشد. حال که با اسیب‌های مو و عوامل آسیب رسان به آن آشنا شدیم، بهتر است بدانیم که بارعایت یکسری از نکات و موارد ساده در روتین روزانه می‌توانیم این آسیب‌ها را به حداقل برسانیم. در ادامه روش‌های پیشگیری و درمان مشکلات مو را با هم مررو می‌کنیم.

شوره سر رایج‌ترین بیماری و مشکل مو

شوره سر یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که عموما در فصل پاییز و زمستان شدت می‌گیرد. برای آشنایی بیشتر با شوره سر و عوامل ایجاد کننده می‌‌توانید به مقاله “شوره سر چیست؟” مراجعه کنید. برای درمان شوره سر راه‌های مختلفی وجود دارد از جمله استفاده از ترکیبات طبیعی مانند روغن درخت چای، روغن نارگیل، آلوئه‌ورا و سرکه سیب یه عنوان یک روش مراقبتی مو. همچنین مصرف امگا ۳ و افزودن  ترکیبات مکمل مثل زینک و ویتامین B به رژیم غذایی نیز می‌تواند به رفع شوره سر کمک کند.

درمان شوره سر | پری رو

علاوه‌بر این موارد، رعایت موارد نیز بسیار موثر و کمک کننده است:

    • در زمان شست‌وشوی موی سر با شامپو از چنگ زدن پوست سر خودداری کنید
    • هنگام خرید و استفاده از شامپو و نرم‌کننده‌ها به این موضوع دقت کنید که ترکیبات آن حتما متناسب با جنس موی شما باشد.
    • هنگام خشک کردن و یا حالت دادن موها، ترجیحا از وسایل حرارتی با دمای بالا استفاده نکنید، چراکه باعث خشکی ساقه مو و پوست سر شده و شوره مو را تشدید می‌کند.
    • از برس‌هایی با دندانه‌های پهن و با الیاف طبیعی استفاده کنید. برس‌های چوبی گزینه‌های مناسبی هستند.
    • یکی از عوامل ایجاد شوره سر، چربی بیش‌از‌حد پوست سر است که درمان و رفع چربی سر می‌تواند در درمان و هم در پیشگیری از شوره سر موثر باشد.

برای آشنایی با بهترین انواع آبرسان مو ایرانی و خارجی، مطلب “بهترین آبرسان مو” را مطالعه نمایید.

پیشگیری و درمان ریزش مو

درمان ریزش مو | پری رو

ریزش مو یکی از بزرگترین مشکلات مو است که بسیاری از افراد ازآن رنج می‌برند. ریزش مو می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. دلایل موقتی مانند سبک زندگی ناسالم، آلودگی هوا، رژیم غذایی نادرست ویا حتی مصرف داروها و یا دلایل جدی‌تر و دائمی مانند انواع بیماری‌های هورمونی و بیماری‌های ژنتیکی. بنابراین قبل از انتخاب روش درمانی خاص برای این مشکل، نیاز است تا علا دقیق ریزش مو بررسی و شناخته شود و پس از آن با رویکردی درست و روش مراقبتی مناسب مو، اقدام به درمان نمود. نکات زیر صرفا مواردی در جهت پیشگیری است که رعایت کردن آن می‌تواند در مواردی که دلیل ریزش، دلیل موقتی است کارساز باشد:

    • اگر موهایی بلند دارید، سعی کنید حتی‌المقدور از بستن کشیدن بیش از حد موها، خصوصا دربازه زمانی طولانی خودداری کنید.
    • وقتی موهایتان خیس است هرگز از ابزارهای حرارتی با دماهای بالا استفاده نکنید.
    • استفاده از ترکیبات شیمیایی مثل رنگ مو و دکلره را به حداقل برسانید.
    • از شامپوها و شوینده‌های ملایم و مناسب با جنس موهای خود استفاده کنید.
    • بهداشت و تمیزی موها را رعایت کنید و اصول مراقبت از موها را همیشه رعایت کنید.
    • رژیم غذایی سالم داشته باشید. استفاده از مواد غذایی فیبردار، منابع غنی ویتامین و سبزیجات تازه به سلامت و تقویت موها کمک می‌کند.
    • از مصرف شکر، چربی و غذاهای فراوری‌شده و بسته بندی که حاوی مواد نگه‌دارنده هستند، خودداری کنند.
    • ورزش، خواب کافی و دوری از استرس می‌تواند به پیشگیری از ریزش مو کمک زیادی کند.
    • سیگار و مصرف دخانیات را ترک کنید، چرا که سیگار به‌تنهایی می‌تواند باعث ضعیف ‌شدن فولیکول‌های مو، شکننده‌شدن تارهای مو و در نهایت ریزش موها شود.

آیا کوتاه کردن مو از ریزش مو جلوگیری می‌کند؟

در بین بسیاری از افراد این باور وجود دارد که اگر موهای بلندی داری و دچار ریزش مو هستی، حتما باید موهای خود را کوتاه کنی تا ریزش مو کاهش یابد. اما آیا واقعا کوتاه کردن موها به درمان ریزش مو کمکی می‌کند؟ جواب این سوال منفی است و خوب است بدانید که این روش به درمان ریزش مو کمک چندانی نمی‌کند. چرا که علت ریزش مو چیز دیگری ‌است که با کوتاه کردن موها این مشکل رفع نمی‌شود. بلکه باید با یک روش مراقبتی صحیح، سعی در رفع این مشکل نمود.

موخوره؛ پیشگیری و درمان

موخوره مو و راه درمان | پری رو

یکی از مشکلات متداول مو، موخوره است که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند. موخوره در واقع دو یا چند شاخه شدن انتهای ساقه مو است. مشکلی که باعث خشکی و شکنندگی موها و ریزش مو می‌شود. همچنین ظاهر موها را زبر و بدحالت می‌کند. در ادامه به بررسی راه‌کارهای خانگی مراقبت از مو می‌پردازیم که در پیشگیری و درمان موخوره موثر است:

    • یک روش خانگی، استفاده از روغن نارگیل است که هم به درمان موخوره کمک می‌کند و هم از بروز آن پیشگیری می‌کند. استفاده از روغن نارگیل ارکانیک قطعا موثرتر است.
    • استفاده از روغن آرگان که سرشار از ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌ها است و علاوه بر آبرسانی به موها از طریق اولئیک اسید، می‌تواند از موها در برابر گرما و نور خورشید هم محافظت کند.
    • استفاده از تخم‌مرغ برای درمان موخوره مو؛ چربی‌های اشباع شده موجود در تخم‌مرغ و بیوتین و ویتامین‌های موجود در آن می‌تواند به کاهش موخوره کمک‎‌ کند و موها را سالم‌تر، درخشان‌تر و بدون وز کند.

آیا خشکی موی سر، درمان دارد؟

خشکی مو عارضه‌ای است که در اثر عدم رسیدگی و مراقبت صحیح از موها بروز می‌کند. در اولین اقدام برای جلوگیری از خشکی موی سر ، باید از شامپوزدن هر روز موها خودداری کرد. خشکی مو برای هر جنس مویی ممکن است اتفاق بیفتد. بنابراین دقت داشته باشید که حتما از شامپو و نرم‌کننده‌های مخصوص مو استفاده کنید.

استفاده از سرم‌ها و ماسک‌ موی آبرسان نیز می‌تواند برای درمان خشکی موی مفید باشد. اگر جنس موهای شما ذاتا و ژنتیکی خشک است، باید بعد از هر بار شست‌وشوی موها، حتما از ماسک موهای آبرسان استفاده کرد تا از خشک‌شدن بیش از اندازه آن‌ها پیشگیری شود. برای جلوگیری از خشکی مو توصیه می‌شود تا جای ممکن از رنگ کردن و دکلره کردن موها خودداری کرده، یا حداقل در بهترین سالن خدمات رنگ مو، کار رنگ و دکلره موهای خود را انجام دهید که کمترین آسیب به موهایتان برسد. کمتر از سشوار برای خشک‌کردن موها استفاده شود.

شست‌و شوی صحیح موها، روشی موثر در پیشگیری از خشکی مو

روش صحیح شست و شوی مو | پری رو

یکی از موارد مهم در مراقبت از مو، نحوه صحیح شامپو زدن و شست‌وشوی موهاست. در زیر مراحل صحیح شست‌و شو و شامپو زدن موها را بررسی می‌کنیم:

    • ابتدا موها به طور کامل را خیس کنید. هرگز نباید قبل از خیس شدن کامل موها، به آنها شامپو زد.
    • شامپوی مورد استفاده باید با جنس و نوع موهای شما متناسب و سازگار باشد.
    • مقداری از شامپو را به ریشه موها و پوست سرزده و چند دقیقه پوست سر را با شامپو ماساژ دهید.
    • از شست‌وشوی تهاجمی موها و چنگ زدن آن‌ها خودداری کنید.
    • در آخر موها را آبکشی نمایید.
    • دمای آب نباید بسیار بالا باشد. آب بسیار داغ یا بسیار سرد می‌تواند به موها آسیب برساند.
    • در این مرحله، نوبت استفاده از نرم‌کننده‌ها است. نرم کننده را تنها به ساقه‌های مو بزنید. از برخورد نرم‌کننده با ریشه موها و پوست سر جلوگیری نمایید.
    • چند دقیقه به‌آرامی ساقه موها را ماساژداده و سپس مجدد آبکشی کنید.

برای پیشگیری و درمان موی چرب چه کنیم؟

چربی بیش ‌از حد پوست و مو دغدغه و مشکل بسیاری از افراد است. علاوه بر ظاهر ناخوشایند، متاسفانه ریزش مو در بین افرادی که جنس موی چرب دارند بسیار رایج‌تر است. برای پیشگیری و درمان چربی مو، می‌توان راه‌کارهای مراقبت از موی زیر را دنبال کرد:

    • دفعات حمام را کمتر کنید، اما در هر بار حمام، شامپوی بیشتری برای شست‌وشوی موها استفاده کنید.
    • تاحد ممکن کمتر از ابزارهای حرارتی مانند سشوار و اتو مو استفاده کنید.
    • از شامپوهای مخصوص موهای چرب استفاده کنید.
    • از ماسک آلوئه‌ورا برای درمان چربی مو استفاده کنید.
    • شامپوهای سیلیکون‌دار استفاده نکنید، این ترکیب ظاهری براق‌کننده به موها می‌دهد و موهای چرب را چرب‌تر نشان می‌دهد.
    • از سرکه سیب برای حذف چربی‌های اضافه و متعادل‌سازی چربی پوست سر استفاده کنید.
    • از عصاره چای سبز و یا محصولات موی حاوی این ماده، برای کاهش چربی پوست سر استفاده کنید.

پیشگیری و درمان سفیدی مو

سفید شدن رنگ موها، امری طبیعی در روند افزایش سن است اما یکی از چالش برانگیزترین مشکلات مو برای اکثر افراد، سفیدی موی سر در جوانی و اصطلاحا سفیدی زودرس مو است. برای پیشگیری و درمان سفیدی مو، اولین و مهم‌ترین قدم، تغییر سبک زندگی است. داشتن یک رژیم غذایی سالم بسیار حائز اهمیت است. دریافت ویتامین‌های کافی و مصرف مواد معدنی، همگی در رشد و ترمیم موها نقش دارند و به پیشگیری و درمان سفیدی موها کمک زیادی کند. ترک سیگار و موادمخدر و همچنین ترک الکل، تاثیر زیادی در پیشگیری از سفید‌شدن موها دارد. از طرفی برای جلوگیری از سفیدی موها باید از آنها در برابر آلاینده‌ها و نور خورشید محافظت کرد. مواردی مانند دکلره‌کردن مداوم مو یا استفاده بیش‌از‌حد از اتوی مو یا سشوار می‌تواند به موها آسیب برساند و موجب سفید‌شدن موها شود.

جمع بندی

در پایان، می‌توان نتیجه گرفت داشتن موهای سالم، درخشان و شاداب نیازمند روش‌های مراقبتی مو به صورت روزانه و منظم است. آبرسانی، تغذیه موها، پاک‌سازی منظم، عدم استفاده از ترکیبات شیمیایی می‌تواند به حفظ سلامتی و شادابی موها کمک کند. نکته مهم در مراقبت از مو، شناخت نوع مو و استفاده از محصولات مناسب برای موی خودتان است. برای مثال اگر موی خشک و فری دارید باید روتین مراقبت موی متفاوتی نسبت به کسی که موی چرب دارد، داشته باشید. علاوه بر نوع مو، باید نکات دیگری را هم در انتخاب تکنیک و روتین مناسب مراقبت از مو لحاظ کنید. مراجعه به‌موقع به متخصص پوست و مو از بروز بیماری‌های جدی و در نتیجه ریزش مو پیشگیری می‌کند. اگر می‌خواهید بهترین خدمات پوست و مو را از متخصصان حوزه زیبایی دریافت کنید، می‌توانید به صفحات خدمات دهندگان برتر زیبایی سایت مراجعه  کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *